Good morning vietnam

18 november 2017

Na het koude lijang is het weer enorm verbeterd. In kunming was het rond de 22 graden overdag lekker zonnetje. S avonds nog prima om buiten te zitten. Het hostel was ook een stuk gezelliger dan andere hostels waar we in gezeten hebben. Hier kwamen we micheal tegen. Een chinese jongen waar we gezellige avond mee gepraat en gedronken hebben. Veel geleerd of chineze cultuur en snacks. Zo ben ik er achter dat vacuum verpakte kippenvoeten echt lekker zijn! Ik raad het aan om te proeven ookal ziet het er niet smakelijk uit. De volgde dag een hike gemaakt long snake mountain op. Dit met paar andere chinezen en micheal ging ook mee. Pfff 2 uur de berg op wandelen het was zwaar voor me benen maar zeker waard. Boven op was het eet partij iedereen had lekkers mee en deelde het uit. We bleven tot de zon onder ging om het uitzicht in het donker te bekijken. Overal zag je lichtjes aan gaan in de stad. Daarna richting hekou om over de grens te gaan naar vietnam. In hekou met de taxi naar de grensover gang. Helaas stond op onze kaart grensovergang verkeerd OEPS. Gelukkig waren de grens bewakers daar heel aardig en vertelde waar we heen moesten. Ook zorgde 1 ervoor dat de taxi niet te veel geld ging vragen. Bij de grens kwamen we er achter dat we veel eten niet mee mochten nemen. :( we probeerde nog wat op te eten maar moesten beef jerkey gedeeltelijke weg gooien. Over de grens kwamen we in lao cai hier was niet bijzonder veel te doen. Eerst vond ik het weer te koud maar hier vond ik het echt te warm (Ik weet het typisch nederlander om altijd tr zeuren over het weer). Volgende halte hanoi. Hier sliepen we in het funky jungle hostel wat een geweldig hostel is om te slapen. 2x per dag gratis bier en ook gratis ontbijt. In openbare ruimte tv met old school spelletjes. Ik heb gewaagt om mario en kirby te spelen dit ging niet zo soepel. Verder lekker geshopt in de old quarter. In Vietnam heb je veel straat restautantjes en cafeetjes. Deze zijn te herkennen aan lage plastic krukjes. In de old quarter had je ook Vietnamese die vers gebrouwen bier verkocht voor 5000 dong (circa 20 cent). Het leukste was de kookworkshop net buiten de stad bij een lokaal familie. We begonnen met een rondleiding over de markt. Hier verkochten ze verse groenten die ze zelf op de farms verbouwden. Daarna een rondleiding op de farms. Iedereen had kleine landjes met 3 plateaus. Ze vertelde over alle soorten groente en fruit die ze verbouwde. Daarna gingen we bij haar thuis koken. Eerst kregen we lekker kopje 'thee' meer soort sapje bestaand uit gember, munt en beetje suiker. Niels en ik daarna heerlijk gekookt en erna allemaal op gegeten. Aan tafel hebben we samen met haar en haar man gepraat over de cultuur en gewoontes. Vrouwen die alcohol drinken waren "fout". Ook zouden vrouwen voor 27 moeten trouwen. Zo waren er nog aantal dingen waardoor je merkt dat vrouw hier toch minder waardig is dan de man. Ik als redelijk feministische vrouw hoop dat het snel veranderd. Het lekkerste gerecht vind ik de clam soep met ananas, het was heerlijk zoetige soep. De reis vervolg verder naar cat ba waar we nu nog 1 avond blijven. Hier hebben we niet stil gezeten. 1 dag tour gedaan waar je een boot tocht maakt naar verschillende plekken. Ook gingen we kajakken, zwemmen en hiken/klimmen op monkey island. Helaas voelde ik me niet zo goed. Had hele dag buikpijn matig buikpijn en savonds werd het erger waarschijnlijk door het eten van avond ervoor. Vandaag rustiger aan en moter gehuurd. Dit plan liep alleen een beetje in het water echt letterlijk. Na 30 minuten rijden begon het te regenen met bakken uit de lucht. We zijn maar wezen schuilen tot het wat droger werd. Daarna zijn we vetder gaan rijden. Zelfs ik heb een stukje gereden. Morgen vertrekken we naar ninh binh.
Verder wil ik even iedereen bedanken voor leuke reacties en vind het fijn om te lezen dat jullie enthousiast zijn.