The good and the bad in vietnam

12 december 2017

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen. Laatste keer waren we op Cat Ba en nu zit ik alweer in de bus naar Cambodja. Geloof me als ik zeg dat tijd vliegt. Vanaf Cat Ba zijn we met de bus naar Ninh Binh gegaan. We verbleven buiten de stad want Ninh Binh is voornamelijk bekend om zijn mooie natuur. We kwamen rond 7 uur savonds bij ons hostel aan en mochten meteen aansluiten bij de familiediner. We aten aan een grote tafel met ongeveer 16 andere reizigers. Het leukste van dit is dat je meteen kennis maakt met anderen en je verhalen kan delen. Ook een leuke bijkomstigheid was de gratis onbeperkte gefermenteerde rijstwijn voor de hele avond. Dit heeft voor een aantal katers gezorgd bij verschillende mensen (helaas inclusief bij mij). Dag erna gingen we met een groepje scooters huren om de omgeving te bekijken. Ook hebben we lekker 2,5 - 3 uur op een bootje gezeten. Een Vietnamees vrouwtje peddelde ons door de mooie omgeving en door grotten.
Ze hoefde niet alles alleen te doen Niels en ik waren zo lief om mee te roeien 😇.
In de avond vierde Niels en ik ons 500 dagen samen met een lekkere hotpot. De volgende bestemming was Hue. De eerste dag in Hue regende het zo hard dat we gedwongen binnen bleven. Tijd voor spelletjes, series en ontspannen. De volgende dag was het nog steeds niet echt droog maar nu gingen we wel op pad. Met dank aan onze goede jassen was dit prima te doen. We hebben een kijkje genomen op de locale markt en bij de forbitten City. Tijdens het lopen werden we aangesproken door mannen op scooters. "Marihuana? U happy happy". Dus wiet kwam letterlijk naar jou je hoefde alleen maar op straat te staan en buitenlands uit te zien. Helaas bleef het slecht weer in Hue. In de volgende stad, Hoi an, hadden we meer geluk. De eerste avond genoten van drankjes aan de bar. Voor 100.000 dong kon je 2 uur lang onbeperkt drinken deze deal konden we niet laten liggen. De dag erna goed begonnen met het beste ontbijt die we in maanden gehad hebben. De perfecte brandstof om lekker een fietstocht te kunnen maken. Als eerste zijn we naar het strand gefietst. Het lelijkste strand dat je maar kan bedenken. Vanwege de topische storm van een paar weken geleden lagen overal zakken langs het strand en veel palmbomen waren beschadigt. Ook was het strand vervuild door afval. Wel kon ik genieten van de zee. Niels probeerde een fort te bouwen die het helaas niet lang vol hield tegen de inkomende vloed. Daarna zijn we door het centrum gefietst. Dit is the place to be zekers s'avonds. Er loopt een rivier door met aan beide kanten restaurantjes en cafeetjes. Overal hangen lampionnen en verlichting. Je kan bij wat slecht verzorgde vrouwtjes of bij kinderen een kaarsje kopen om deze op de rivier te laten drijven.
Dag erna moesten we al weer uitchecken en met de nachtbus naar de volgende plek.
De meeste bussen die we in vietnam genomen hebben zijn nachtbussen waar je niet in zit maar echt in kan liggen (zie foto voor beter beeld)
We hadden nog even de tijd om langs een kattencafe te gaan. 75 katten zitten hier die gered zijn van hun slechte leven. Het cafe was voornamelijk buiten in een mooie tuin waar de katten de ruimte hebben. Ik heb 45 minuten met een lieve kat op mijn schoot gezeten. Als het aan haar lag nog wel langer maar helaas moest ik weer weg :(.
Na een busreis van 10 uur met weinig slaap kwamen we in de ochtend aan in Nha Trang. Hier verbleven we maar 1 nacht omdat we het anders te lang reizen vonden achter elkaar. Gelukkig hadden ze hier een mooi strand en lekker weer. Bij de volgende bestemming, Dalat, hadden we een mooie planning om scooter te huren en veel van natuur te zien. Plannen werden verhindert door ziekte dus hebben we lekker binnen gezeten. Je mist voornamelijk op zo'n moment de comfort van eigen huis. Geen soep of thee makkelijk te verkrijgen. Gelukkig kon je avond eten afhalen tegen over het hostel anders moest je uit eten. Niet iets waar je behoefte aan hebt als je ziek bent. Na veel regen waren we wel toe aan weer wat zon en dit vonden we in Mui Ne. De bus reis er heen was door mooie berggebieden met discutabele wegen. Ons hostel bevond zich direct naast het strand wat de perfecte locatie is. Alle dorms waren onder een dak van palmbladen en soort bamboo muren dus alles was lekker open. Ook de "privé" kamer, waar wij sliepen, was zo gebouwd. Alleen hingen er gordijnen tussen de tweepersoonsbedden. We hebben meer gedaan dan alleen bij het strand hangen, ook al had ik dat geen probleem gevonden. De eerste avond hebben we meteen meegedaan aan de pubcrawl, waar we met oude jeeps heen werden gereden. Nog lekker een dagje met de lokale bus naar de ferry stream en rode zand duinen geweest. Ik kwam onder het rode zand terug (mss is jezelf proberen in te graven niet het beste idee). De laatste stad van vietnam is Ho Chi Min City. Een chaos, drukke en vieze stad als je het mij vraagt. Het park voor ons hostel lag vol vuilnis en oud hout. Vlak bij ons in de buurt was de touristen uitgaansplek die we verkend hebben dankzij een geweldige pubcrawl. Ook zijn we lekker dagje wezen afkoelen in het waterpark. De eerste glijbaan waar we in gingen was zo heftig en donker pfff!! Ik was blij dat ik daar uit was. Daarnaast hebben we dagje lekker gewandelt door de omgeving. Nu zijn we al in een nieuw land aangekomen namelijk Cambodja hier gaan wij de feestdagen spenderen. Natuurlijk zullen we aan iedereen thuis denken en wensen iedereen alvast fijne feestdagen!!

1. Fons:
    12 december 2017
    Dat is weer een heel avontuur.
    Wat bedoelen jullie met pubcrawl??? Is dat kroegentocht?
    Lekker om te lezen, leuk om mee te maken.
    Veel plezier in Cambodja.
  2. Jolanda:
    13 december 2017
    Hey globetrotters,

Wat gezellig om weer wat van jullie belevenissen te lezen. Heel veel plezier in Cambodja. Geniet van de feestdagen.
  3. Marian grondman:
    13 december 2017
    Leuk om jullie ernaar te lezen. Al die belevenissen.
    Vanuit het natte en koude Holland, nog vele mooie dagen en natuurlijk ook een bijzonder kerstmis samen
  4. Frans en Miranda L7:
    14 december 2017
    Wat een belevenissen allemaal. Wat een groot feest. Dat zou echt iets voor ons (Frans) zijn. Asarela en Niels nog heel veel plezier in al die landen. En ook prettige feestdagen. Enne. . Wat kan jij met zoveel mooie woorden deze avonturen op papier zetten. Groetjes Frans en Miranda.