Everything ends

5 november 2017

Aan alles komt een einde. We vertrekken vanavond met de trein naar het laatste bestemming in china. Dit keer een hard sleeper geboekt i.p.v. een hard seat. Hopelijk geeft dat iets meer comfort dan een nacht trein op harde recht opstaande stoelen waar je onmogelijk een lekkere slaaphouding op kan aannemen. Ik schrijf dit terwijl ik heerlijk in het zonnetje zit en kan genieten van een goed koud biertje! Dit mag ook wel want afgelopen dagen was het koud in lijiang. S' avonds 2 graden en in ons "goed" geïsoleerde kamer is het net zo warm als buiten. Extra reden om savonds dicht tegen elkaar aan te kruipen in 1 bed met 4 dekens. Ons hostel bevindt zich midden in the old town. Je krijgt een indruk hoe mensen 700 jaar geleden woonde. Alleen is nu alles heel toeristisch gemaakt overal hoor je live muziek en je bent omringd door souvenir winkeltjes. Je kunt genoeg eten proeven en ik als nederlander proef natuurlijk altijd als het gratis is. Yakmelksnoepjes, yakvlees en flowercake. Flower cake is gemaakt van eetbare rozen en als we weer terug zijn in Nederland wil ik dit graag een keer maken. We zijn niet ver buiten old town geweest er is hier voldoende te beleven. Ook ligt black dragon pool park en lijiang tower dicht bij. In het park kan je genieten van het uitzicht. Een mooi gebouw, een meer en zicht op de snow mountain. Ook kun je de elephant mountain beklimmen als je met een groep van 4 bent anders word je als buitenlander niet toegelaten. Lijiang tower moesten we wel bezoeken omdat deze ook voorkomt in overwatch, een game die Niels en ik regelmatig spelen. Daarnaast is het ook een van de beste hoge houten gebouw dat er bestaat. Op de begaande grond is elke kant van het gebouw een kunstwerk. Mooie grote beschilderingen overal om je heen. Daarna een klim gemaakt naar boven. Vanaf daar kun je uitkijken over heel lijiang en de bergen er omheen.
Ook aan chengdu kwam een eind. Hier waren we veel langer gebleven dan verwacht. Opzich kwam dit ook wel goed uit. We merkten allebei dat we overbelast waren door het vele wandelen en niet genoeg uitrusten. Daarom hebben we het wat rustiger aan gedaan maar ook nog wel veel gezien. Zoals leshan waar ik eerder over vertelde. Ik voelde me zo enorm klein want ik was niet groter dan zijn voet. Voor mij was het verder te toeristisch. We stonden een half uur in de rij voor we met de trap naar beneden konden en ook de trap stond helemaal vol. Ook zijn we nog naar people's park geweest. In het begin van het park waren allemaal optredens van mensen die zongen en dansen. Verder was er een kinderspeel plek wat eigenlijk een vaste kermis is. Voor we het park weer uitgingen was er een plein met muziek. Hier kon iedereen die wilde en de dans kende mee doen. We zijn ook nog naar locale shop gebied geweest. Dit was een enorm big bazaar idee alleen dan verdeeld in kleine winkeltjes in 4 of meer blokken. Hoe meer je kocht hoe goedkoper de prijs. Overal zag je locale met enorme tassen gekochte goederen. We hebben gelunched bij een buitenkraampje/ restaurant. De neef van de eigenaar had geschiedenis gestudeerd en ook engels en die kwam met ons praten. Door het enorme accent kon ik er niet veel van volgen. We waren ook de eerste foreiners waar hij mee gepraat had. We hadden 1 bak noodle soep besteld en werd aantal keer gevraagd of het voldoende was. En anders werd er extra gratis noodles bij onze soep gedaan. Super lief maar ik zat al snel vol. Vanaf chengdu met de bus naar lijiang. Een bus reis zoals ik nog nooit heb meegemaakt. Eenmaal de stad uit heb kun je genieten van het steeds veranderende landschap. Toen het donkerder begon te worden kon je niet meer ver kijken mar nogsteeds bleef het een interessante rit. De bus moest over kleine slinger weggetjes de berg op en af. De chauffeur probeerde (vracht)auto's in te halen op de meest gevaarlijke en onlogisch momenten wat bij mij enorm veel spanning op leverde. Niels en ik hadden geluk dat we boven in helemaal vooraan zaten en konden alles mee kijken. Ook kon de bus niet het hele stuk in 1x rijden omdat de wegen te ruig waren om dit in het donker te doen. 4 uur stil gestaan en tijd om te slapen. Dit was erg koud en zelfs met jas en extra deken bibbberde ik nog. Ik zeg proost en geniet nog eventjes van de mooie dag 🍻

1. Frans en Miranda L7:
    5 november 2017
    Hoi Asarela & Niels, Wat een verhaal. Een hele onderneming voor jullie dat reizen per trein en per bus. Op naar de volgende bestemming. Geniet ervan. Groetjes Frans en Miranda.
  2. Fons:
    5 november 2017
    Nou hier in Holland begint het ook koud te worden. Vandaag de eerste hagel gehad.
    Weer een belevenis om jullie verhaal te lezen en mee te genieten van jullie tocht.
    Ben benieuwd hoe de reis bevalt met de trein op de hard sleeper!!!!!! klinkt als een plank.
    Volgende plek en wat is daar te beleven? Iets speciaals.
    Daarna op naar Vietnam.
    Groetjes Marisol en Pap
  3. Jolanda:
    6 november 2017
    Hoi avonturiers,
    Wat leuk om weer een verhaal te lezen van jullie belevenissen in China. Met af en toe gevaar voor eigen leven ;-)
    En dan alweer op naar het volgende land.

Hier in Nederland alles goed, ben aan het genieten van mn schattige kleinzoon Flor. Zaterdag nog ff met m geknuffeld.
    Groetjes Jo
  4. Marian grondman:
    8 november 2017
    hallo reizigers, wat een mooi verhaal.
    het is wel afzien en kou lijden voor jullie.
    ik lees het verhaal vandaag pas omdat we een weekje een aantal Amerikanen op visite hadden.
    geniet verder van de bijzondere dingen die jullie tegen komen.
    groetjes van ons paul en marian