Xi'an the city of light

23 oktober 2017 - Xi'an, China

Xian is een verschrikkelijk mooie stad zeker in de avond. Je hebt de fontein op muziek die ook nog eens mooi verlicht is. Ook de bell tower is savonds in het licht gezet. Overal door de stad vind je mooie velle kleuren die straten opvrolijken in de donkere nacht. Dit moet ook wel want sterren zie je nauwelijks door de enorme smog wolken die er hangen. Ook hier hebben Niels en ik veel beleefd. Het hostel bevind zich midden in de moslimwijk van xian. Dit is een van de drukste en meest chaotische wijk die ik gezien heb. Kraampjes langs de zijkant van de weg mensen massa's die rond lopen en dan ook nog mensen op voertuigen die er nog tussendoor willen. Het getoeter vliegt dan ook om je oren. Dit brengt ook wel een sfeer met zich mee waar ik van kon genieten. Overal verschillende geuren van eten soms plezierig soms iets minder. Natuurlijk zijn we niet alleen in onze wijk gebleven. Een bezoek aan het terracotta leger mocht niet ontbreken. De standbeelden zijn gevonden in 3 verschillende pitten en pit 1 is het grootst. Indrukwekkend hoe ze dat vroeger gemaakt hebben. Nu helaas is veel nog in scherven. Zo hebben ze ook soldaten zonder handen of zonder hoofd. De avond na terracotta wilde we uitgaan. De 1+1bar konden we alleen niet zo makkelijk vinden dus besloten om naar huis te gaan. De volgende dag zijn we naar de big wild goose pagoda geweest. Hier voor bevind zich ook de fontein op muziek. De shows zijn op vaste tijden en hebben wij niet gezien. Wel hebben we de avondsfeer geproeft. Er waren 2 mensen met vliegers bezig die verlichting hadden aan de onderkant wat zorgde voor een mooi plaatje. Ook kon je bij straat verkopers allemaal prul halen met lampjes er in. Veel mensen hadden er wat gekocht.
Bomen om het plein zijn van de onderkant verlicht zodat de bladeren mooi uitkomen. Savonds is dit zeker the place to be.
Nog een poging om de 1+1 bar te zoeken. Bij het hostel gevraagd hoe je daar moet komen. Zij een taxi voor ons geregeld en adres door gegeven want de chauffeur spreekt geen Engels. We werden afgezet naast een gebouw dat in verbouwing was. De chauffeur wees dat we daar moesten zijn. Wij konden geen ingang vinden dus mensen vragen waar de yi-jia-ji bar is (1+1 in het Chinees) een paar jongeren wezen verder de straat in. 1 wilde zelfs behulpzaam met ons mee lopen. Via een app op zijn telefoon communiceerde wij met hem. We kwamen aan bij een groot mooi gebouw waar je muziek buiten al kon horen. De jongen liep met ons mee naar binnen en zo langs de security. Hij bracht ons zelfs naar een tafel in de bar en vroeg of we bier of wijn wilde. Het bleek dat hij 580 yuan wilde en no way out. Niels en ik dachten ja doei en liepen weg bij hem en gingen zelf naar de bar. 1 bier was 80 yuan =10 euro. Pffff wat een oplichters. Wij daar weg gegaan terug naar de plek waar de taxi ons had afgezet nog x mensen vragen waar de yi-jia-yi bar is. Bleek deze in verbouwing dus niet open. Nou dan maar naar een van de gezellige bar straatjes gelopen en daar een biertje gedaan. De laatste dag naar de fish, bird en flower market. Hier kun je van alle soorten dieren kopen. vogels en vissen natuurlijk maar ook hamsters, konijnen, eekhoorn, puppies, krekels en schildpadden. Ook veel kleding en schoenen waren hier te koop. Je kon zelfs een kunst gebit laten zetten zo op straat. Mocht je het nodig hebben duur zal het zeker niet zijn.

1. Bernadette roos:
    23 oktober 2017
    Wat leuk om zo mee te genieten van al jullie verhalen en foto's. Wat een ervaring voor jullie.
  2. Yvonne:
    23 oktober 2017
    Ongelooflijk hè, dat die gast zoveel geld wou hebben. Denk je dat iemand vriendelijk is en wil helpen, blijkt het weer om geld te gaan pfff. Goed dat je er niet op in bent gegaan. Ik vertel een Chinese moeder op mijn werk steeds over jullie reis en ze werd helemaal enthousiast over Xi an. Oudste stad in de Chinese dynastie zei ze, prachtig !! Die beelden van klei zijn ook bijzonder zeg! Waarom zijn die gemaakt? Groetjes mam
  3. Niels:
    24 oktober 2017
    De beelden zijn gevonden bij het graf van de eerste keizer van china. Dus een soort van graf versiering of macht uitstraling waarschijnlijk
  4. Yorrick:
    3 november 2017
    Wauw! Die Chinezen weten wel hoe ze een sfeertje moeten creëren, adembenemend. Ik zal nog wat inlopen op jullie avonturen, Hugs.